Potrzebujesz zdjęć lub filmów z lotu ptaka?
Filmowanie i fotografia z lotu ptaka – usługi dronem
Filmowanie dronem z powietrza to stosunkowo nowa branża usługowa, co niesie za sobą wiele pytań i wątpliwości, szczególnie ze strony potencjalnych zleceniodawców. Poniżej postaram się odpowiedzieć na kilka ważnych pytań. Poruszam tutaj różne kwestie dotyczące dronów: uprawnienia na wykonywanie lotów BSP, kwestie prawne, certyfikacja dronów, loty w poszczególnych kategoriach itd.
Rozpoczynając od 1 stycznia 2024 r., operacje w kategorii otwartej muszą być przeprowadzane przy użyciu drona:
- posiadającego etykietę identyfikacyjną klasy C0 do C4, lub;
- zbudowanego prywatnie,
- nawet bez etykiety identyfikacyjnej klasy, ale tylko jeśli został wprowadzony na rynek przed 31 grudnia 2023 r.
Dostępne są już drony z etykietą identyfikacyjną klasy na rynku. Zachęcam do przejrzenia poniższej listy dronów, które zostały wyposażone w odpowiednią etykietę identyfikacyjną klasy. Jeśli planujesz zakup drona z oznaczeniem klasy, zalecam upewnienie się, czy dron posiada widoczną etykietę identyfikacyjną na swoim korpusie. Warto zauważyć, że różne wersje tego samego modelu drona mogą być dostępne, zarówno z etykietą klasy, jak i bez niej. Przed dokonaniem zakupu sugeruję sprawdzenie dostępnych opcji, aby wybrać dron zgodny z Twoimi preferencjami i wymaganiami.

Źródło grafiki: https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones/drones-regulatory-framework-background/open-category-civil-drones (dostęp: 10.12.2023)
W ramach kategorii certyfikowanej, przewidzianej dla bardziej zaawansowanych operacji dronów, uprawnienia do latania zostaną przyznane jedynie statkom powietrznym, które przejdą rygorystyczny proces oceny technicznej i certyfikacji. Warto zaznaczyć, że obecnie trwają prace nad opracowaniem szczegółowych przepisów technicznych, które dokładnie określą wymagania i standardy dla statków powietrznych w tej kategorii.
Proces oceny technicznej i certyfikacji będzie obejmować dokładną analizę parametrów technicznych drona, jego osiągów, wyposażenia, oraz spełniania najwyższych norm bezpieczeństwa. Certyfikacja będzie wymagała pełnego dostosowania do ustalonych norm oraz ścisłego przestrzegania wszelkich wymagań regulacyjnych.
Wraz z opracowywaniem szczegółowych przepisów dla kategorii certyfikowanej, spodziewane jest, że będą one precyzyjnie definiować procedury, standardy oraz kryteria, które statki powietrzne muszą spełnić, aby uzyskać uprawnienia do lotów w tej kategorii. W miarę rozwijania się technologii dronów oraz zdobywania doświadczeń w ich użytkowaniu, przepisy te będą dostosowywane i ulepszane, aby zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa i skuteczności operacji dronów w kategorii certyfikowanej.
Wprowadzenie kategorii certyfikowanej stanowi krok w kierunku umożliwienia bardziej zaawansowanych zastosowań dronów, ale równocześnie podkreśla konieczność surowej kontroli i certyfikacji, aby zapewnić zgodność z najwyższymi standardami technicznymi i bezpieczeństwa.
W kategorii szczególnej, uprawniającej do bardziej złożonych operacji dronów, istnieje możliwość korzystania z statków powietrznych klasy C5 (STS-01) oraz C6 (STS-02). Loty w tej kategorii są realizowane przy wykorzystaniu scenariuszy standardowych oraz dronów, które są precyzyjnie określone w krajowych scenariuszach Narodowego Systemu Zarządzania Ruchem Powietrznym (NSTS).
Aby ubiegać się o zezwolenie na operację w kategorii szczególnej, istnieje wymaganie dostosowania sprzętu pod względem technicznym do charakteru planowanej operacji. Parametry techniczne drona, które powinny być uwzględnione, obejmują takie elementy jak osiągi, wyposażenie, oraz zgodność z normami bezpieczeństwa. Wszystkie te szczegóły powinny zostać zawarte w zgłoszeniu, które stanowi integralną część procesu ubiegania się o zezwolenie.
Ponadto, analiza ryzyka, INOP (Incident Notification and Operator Responsibilities) oraz CONOPS (Concept of Operations) są kluczowymi elementami tego procesu. Analiza ryzyka jest konieczna do identyfikacji potencjalnych zagrożeń i opracowania strategii ich minimalizacji. INOP to system powiadamiania o incydentach oraz określanie odpowiedzialności operatora drona. Natomiast CONOPS precyzuje plan operacyjny, w tym wszelkie istotne detale dotyczące koordynacji, bezpieczeństwa i realizacji operacji.
Dokładne i kompleksowe podejście do zgłaszania operacji w kategorii szczególnej, zgodne z wytycznymi Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jest kluczowe dla zapewnienia bezpiecznego i skutecznego korzystania z dronów w bardziej wymagających scenariuszach.
W ramach kategorii otwartej istnieje możliwość prowadzenia lotów dronem, z uwzględnieniem różnych klas i kryteriów. Dozwolone są następujące klasy dronów: C0, C1, C2, C3, C4, własnej konstrukcji, a także drony bez nadanej klasy o masie poniżej 25 kg. Dodatkowo, dopuszcza się korzystanie z dronów wprowadzonych do obrotu przed 1 stycznia 2023 r., co jest uzależnione od masy drona i jego przynależności do odpowiedniej podkategorii.
W kategorii otwartej istnieje zatem elastyczność co do klasyfikacji i rodzaju dronów, które mogą być używane. Klasy C0, C1, C2, C3, C4 stanowią odzwierciedlenie różnych poziomów ryzyka związanych z operacjami dronów, a zastosowanie własnej konstrukcji daje pewną swobodę w dostosowaniu urządzenia do indywidualnych potrzeb.
Ważne jest również, aby brać pod uwagę masę drona, gdyż zależnie od tego kryterium, dron może podlegać różnym przepisom w odpowiednich podkategoriach. Dodatkowo, możliwość korzystania z dronów wprowadzonych do obrotu przed 1 stycznia 2023 r. wprowadza pewną kontynuację zasad dla istniejących urządzeń.
Aby latać dronem powyżej wysokości 120 metrów, należy spełnić określone warunki. Należy przede wszystkim samodzielnie przygotować misję.
Samodzielne przygotowanie misji drona, która wymaga uzyskania zezwolenia od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), to proces, który obejmuje kilka kluczowych kroków. Aby ubiegać się o zezwolenie, konieczne jest skompletowanie analizy ryzyka oraz dostarczenie pełnego wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
W pierwszym etapie opracowywania misji należy dokładnie zaplanować cele i parametry lotu drona, z uwzględnieniem wszystkich aspektów bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami. Następnie, wykonanie analizy ryzyka stanowi kluczowy element, mający na celu identyfikację potencjalnych zagrożeń i określenie środków zaradczych.
W procesie ubiegania się o zezwolenie Prezesa ULC, konieczne jest przygotowanie kompletnego wniosku. Wniosek powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące planowanej operacji drona, w tym celu, trasy lotu, daty i godziny, rodzaju drona, a także szczegółowy opis zastosowanych środków bezpieczeństwa.
Również niezbędne jest dostarczenie kompletnego zestawu wymaganych dokumentów, takich jak świadectwo kwalifikacji operatora drona, certyfikat zarejestrowanego drona, a także wszelkie inne dokumenty, które mogą być wymagane zgodnie z przepisami.
Proces ubiegania się o zezwolenie wymaga dokładności, staranności i zgodności z obowiązującymi przepisami. Dostarczenie pełnej dokumentacji oraz rzetelna analiza ryzyka zwiększa szanse na uzyskanie zezwolenia na operację od Prezesa ULC. Warto również śledzić wszelkie aktualne przepisy i wytyczne, które mogą wpływać na proces ubiegania się o zezwolenie.
Latanie dronem z kamerą może być ciekawym hobby, ale wymaga przestrzegania pewnych zasad i ograniczeń. Przede wszystkim należy pamiętać o prawach i prywatności innych osób, których nie można naruszać nagrywając ich bez zgody. Aby uniknąć problemów, należy latać dronem w miejscach publicznych, z dala od budynków mieszkalnych, szkół, szpitali i innych obiektów chronionych. Należy również sprawdzić, czy w danym obszarze nie obowiązuje zakaz lub ograniczenie lotów dronów. W Polsce obowiązują przepisy dotyczące bezpieczeństwa i odpowiedzialności za loty dronów, które należy znać i stosować. Więcej informacji można znaleźć na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Jak chronić prywatność innych osób podczas korzystania z drona z kamerą?
- Przestrzegaj przepisów i regulacji: Upewnij się, że znasz i przestrzegasz wszelkich przepisów i regulacji dotyczących korzystania z dronów w swojej okolicy. Różne kraje i regiony mają różne zasady dotyczące lotów dronów, a przestrzeganie tych przepisów jest kluczowe dla bezpieczeństwa i legalności.
- Unikaj prywatnych obszarów: Staraj się unikać latania nad prywatnymi posesjami, ogrodami czy innymi obszarami, gdzie ludzie mają uzasadnione oczekiwania prywatności.
- Respektuj przestrzeń prywatną: Zachowaj zdrowy rozsądek i szanuj prywatność innych osób. Nie nagrywaj bez ich zgody, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie mogą czuć się niekomfortowo.
- Unikaj zbliżania się do osób bez ich zgody: Wstrzymaj się od zbliżania się zbyt blisko do osób, które nie są świadome, że są filmowane. Utrzymuj bezpieczną odległość, aby nie naruszyć ich prywatności.
- Ostrzeżenie w przypadku nagrywania: Jeśli to możliwe, użyj drona z kamerą, który ma funkcję ostrzegawczą lub dźwiękową, aby informować ludzi w pobliżu, że obecnie jest nagrywane wideo.
- Unikaj publikacji prywatnych informacji: Jeśli decydujesz się publikować zdjęcia lub filmy z drona, staraj się unikać publikacji prywatnych informacji, takich jak adresy zamieszkania czy szczegóły prywatnego życia innych osób.
- Konsultuj się z innymi: Jeśli masz zamiar użyć drona w okolicy, gdzie mogą być inne osoby, dobrze jest z nimi porozmawiać i uzyskać ich zgodę na nagrywanie w przypadku, gdyby to było potrzebne.
Pamiętaj, że ochrona prywatności innych osób powinna być priorytetem podczas korzystania z drona z kamerą, a przestrzeganie zasad etyki i przepisów prawnych pomoże utrzymać pozytywny wizerunek społeczny korzystania z tej technologii.
Skrót „BSP” oznacza „Bezzałogowy Statek Powietrzny”. Jest to termin używany do opisywania urządzenia latającego, takiego jak dron, który nie wymaga obecności człowieka na pokładzie do sterowania nim w trakcie lotu. Bezzałogowe statki powietrzne są sterowane zdalnie przez operatora z ziemi lub mogą być zaprogramowane do samodzielnego wykonywania określonych misji. Termin „BSP” jest powszechnie stosowany w kontekście lotnictwa bezzałogowego i obejmuje różne rodzaje urządzeń, od małych dronów rekreacyjnych po zaawansowane systemy bezzałogowe wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak fotografia lotnicza, inspekcje przemysłowe, czy badania naukowe.
Zgodnie z Wytycznymi nr 17 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2023 r. oraz przepisami Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (art. 15zzzzl), wszelkie operacje Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) w polskiej przestrzeni powietrznej wymagają wcześniejszego poinformowania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) o zamiarze przeprowadzenia lotu. Ten proces powinien odbyć się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, który został określony przez PAŻP.
W ramach tych uregulowań, każdy operator BSP zobowiązany jest do przestrzegania procedur i terminów zgłaszania planowanego lotu, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i skutecznego zarządzania ruchem powietrznym. Działania te stanowią integralną część środków zaradczych podjętych w związku z obecną sytuacją epidemiczną, mających na celu minimalizację potencjalnych zagrożeń zdrowotnych związanych z operacjami BSP. Zgłaszanie zamiaru lotu poprzez dedykowany system teleinformatyczny wprowadza dodatkową warstwę kontroli i nadzoru, przyczyniając się do efektywnej koordynacji działań w przestrzeni powietrznej.
W kontekście kategorii „otwartej”, ogólnie obowiązuje zasada, że nie wolno prowadzić lotów nad osobami niezaangażowanymi, chyba że dysponujesz dronem o masie poniżej 250 g, zbudowanym prywatnie, lub dronem zakupionym na rynku z oznaczeniem klasy 0 lub 1. W każdym przypadku zaleca się minimalizowanie czasu, w którym dron przebywa nad obszarem, gdzie są ludzie.
Jeśli używasz drona o oznaczeniu CE klasy 2 w ramach podkategorii A2, zasadniczo powinieneś utrzymywać drona na bocznej odległości od każdej niezaangażowanej osoby, co najmniej w odległości równej wysokości, na jakiej leci dron (znaną jako „zasada 1:1”). Innymi słowy, jeśli dron znajduje się na wysokości 40 m, odległość od osób nieuczestniczących powinna wynosić co najmniej 40 m. Dodatkowo, nigdy nie powinieneś zbliżać się bliżej niż 30 metrów poziomo od niezaangażowanych osób. Jednakże, jeżeli dron jest wyposażony w funkcję trybu niskiej prędkości i jest ona aktywna, istnieje możliwość latania w odległości nawet 5 metrów od osób nieuczestniczących w operacji. W sytuacji, gdy dron nie spełnia wymogów klasy 2 (drony z oznaczeniem klasy 3, 4, 5 lub 6 lub drony zbudowane prywatnie o masie powyżej 250 g), konieczne jest zapewnienie, że w zasięgu lotu nie ma osób niepowołanych.
W jakim wieku można rozpocząć latanie dronem? Minimalny wiek dla pilota prowadzącego operacje z dronem w kategorii otwartej oraz szczególnej wynosi 16 lat. Osoby młodsze mogą również prowadzić loty pod bezpośrednim nadzorem doświadczonego pilota BSP (Bezzałogowego Statku Powietrznego), który posiada odpowiednie kwalifikacje i osiągnął 16 lat.
Jaką maksymalną wysokość mogę osiągnąć podczas lotu dronem? W ramach kategorii otwartej oraz zgodnie z krajowymi scenariuszami (NSTS) dozwolone są loty do wysokości 120 metrów.
Dron może latać w nocy pod pewnymi warunkami. Według polskich przepisów, dron musi być wyposażony w oświetlenie dookólne, widoczne z góry i z dołu, które ostrzega innych użytkowników przestrzeni powietrznej o jego obecności. Nie wszystkie drony mają takie oświetlenie, więc należy sprawdzić, czy Twój model spełnia te wymagania lub czy można go wyposażyć w dodatkowe lampki. Ponadto, należy zachować szczególną ostrożność podczas latania w nocy, ponieważ widoczność jest ograniczona i łatwiej o kolizję z przeszkodami. Latanie w nocy jest również zabronione w pobliżu ludzi, zabudowań i dużych zgromadzeń. Jeśli Twój dron waży więcej niż 249 g lub ma kamerę, musisz mieć odpowiednie pozwolenia i certyfikaty do pilotowania go.
Tak, dron może spaść z różnych powodów. Oto kilka potencjalnych przyczyn, dla których dron może spaść:
- Problemy zasilania: Jeśli dronowi zacznie brakować zasilania, może utracić zdolność utrzymania się w powietrzu i spaść na ziemię.
- Awaria sprzętu: Drony są złożonymi urządzeniami elektronicznymi i mechanicznymi. Awaria komponentu, takiego jak silnik, czujniki, czy układ sterowania, może prowadzić do utraty kontroli nad dronem i jego upadku.
- Błąd pilotażu: Błędy popełnione przez operatora drona mogą prowadzić do sytuacji, w której dron traci stabilność i upada. To może obejmować błędy w sterowaniu, nieprawidłowe manewry, czy ignorowanie ostrzeżeń systemu bezpieczeństwa.
- Warunki atmosferyczne: Silny wiatr, deszcz, śnieg lub inne trudne warunki atmosferyczne mogą wpłynąć na zdolność drona do utrzymania się w powietrzu. W przypadku ekstremalnych warunków atmosferycznych, dron może stracić kontrolę i spaść.
- Zakłócenia sygnału: Zakłócenia sygnału radiowego między pilotem a dronem mogą spowodować utratę kontroli nad dronem, co może prowadzić do upadku.
Ważne jest, aby piloci dronów przestrzegali zasad bezpiecznego korzystania z tych urządzeń, regularnie sprawdzali stan techniczny drona oraz unikali niebezpiecznych warunków atmosferycznych. Drony są stosunkowo bezpieczne, gdy są używane zgodnie z zaleceniami producenta i obowiązującymi przepisami.
Jak najbardziej! Każde zdjęcie z mojego portfolio można zamówić jako wydruk na papierze lub płótnie w różnych formatach. Z moich zdjęć wykonywane były także fototapety w rozmiarach do kilku metrów. Calem ustalenia szczegółów zamówienia należy zadzwonić 604 330 606 lub napisać przez Formularz kontaktowy.
Często pada pytanie: Przy jakiej pogodzie można latać dronem? Zimą loty są możliwe, należy jednak zachować szczególną ostrożność i zawiesić loty np. podczas silnych opadów śniegu lub bardzo niskiej temperatury. Mróz nie służy akumulatorom, wymagają one specjalnego traktowania przy ujemnych temperaturach.
Oczywiście. Zapraszam do kontaktu telefonicznego pod nr tel. 604 330 606. Można też wysłać zapytanie z pomocą formularza kontaktowego.
Realizuję zlecenia na terenie całej Polski, jak także za granicą. Pracowałem przy wielu projektach w takich miastach, jak: Ełk, Augustów, Grajewo, Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Suwałki. Poza tym nagrywałem też na terenie Litwy.
Tak, zarejestrowany materiał mogę poddać obróbce. Oferuję montaż wideo materiału z kamery tradycyjnej i drona. Wycena montażu wideo jest indywidualna i zależy od stopnia skomplikowania, długości materiału i jego elementów, a także od użytego podkładu muzycznego (licencja).
Jak najbardziej. Poza usługami dronem (foto i film) świadczę też usługi fotografii i filmowania tradycyjnego, z użyciem kamer i aparatów fotograficznych. najczęściej te usługi są zamawiane w pakiecie. Dzięki temu powstaje materiał zróżnicowany, pokazujący zlecenie z różnych perspektyw.
Rozdzielczość zdjęć jest z reguły ustawiona na maksymalną jakość, natomiast rozdzielczość materiału możemy dostosować. Nie każdy życzy sobie nagranie w rozdzielczości 4K, więc zawsze trzeba to ustalić. Dron Phantom 4 PRO jest wyposażony w kamerę o przekątnej 1 cala, z obiektywem 20 megapikseli, która potrafi nagrywać wideo w jakości 4K przy 60 klatkach na sekundę. Poza tym posiadam jeszcze inne drony, wykorzystywane w zależności od stopnia zaawansowania zlecenia. Są to: Mavic 3 CINE (możliwość rejestracji materiału wideo RAW) oraz DJI AVATA (dron fpv).
Jest to chyba najtrudniejsze pytanie i jednoznaczna odpowiedź nie jest niestety możliwa. Cena za realizację zlecenia zależy mianowicie od kilku czynników, jak chociażby od tego, dokąd muszę dojechać, czy robimy same zdjęcia, czy także nagrywamy wideo. Ważna jest także ilość zdjęć lub długość materiału wideo oraz to, ile czasu spędzam „na planie”. Czasem wystarczy 30 minut lub godzina, nieraz trwa to dłużej. Dlatego najprościej jest skontaktować się ze mną mailowo lub telefonicznie, aby przedstawić swoje oczekiwania.
Oczywiście! Posiadam ubezpieczenie OC, aktualne badania lotniczo-lekarskie i, co najważniejsze, świadectwo kwalifikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jestem tym samym uprawniony do wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Tak, można latać dronem wewnątrz budynków i pomieszczeń, ale przestrzeń musi być na tyle duża, aby można było bezpiecznie wykonać operację przelotu. Dron posiada wiele czujników dbających o informowanie operatora o zbliżających się przeszkodach i omijanie ich w razie potrzeby, więc latanie wewnątrz budynków jest bezpieczne.
Tak. Obraz z kamery drona jest transmitowany na żywo w wysokiej rozdzielczości do podłączonego do kontrolera tabletu. Znacznie ułatwia to właściwe ustawienie kamery i wykadrowanie ujęcia. Poza samym obrazem widzimy także tzw. telemetrię, czyli np. odległość drona od operatora, wysokość czy prędkość.
Wszystkie zdjęcia i nagrania wideo udostępniam Państwu głównie w tzw. formie surowej, tzn. bez jakiejkolwiek obróbki, postprodukcji. Zdjęcia są w formacie JPG oraz RAW, format wideo, rozdzielczość etc. możemy ustalić, aby sprostać wymaganiom stawianym podczas późniejszej postprodukcji. Oczywiście możemy to konsultować na każdym etapie współpracy. Zajmuję się też montażem wideo, szczegóły pozostają do ustalenia. Więcej: Czy można zamówić montaż wideo?
Dronem można latać tam, gdzie pozwala nam na to prawo lotnicze. Polskę podzielono na określone strefy. W niektórych można latać bez dodatkowych zezwoleń, ale niektóre już takiego pozwolenia wymagają (np. parki narodowe czy strefa nadgraniczna). Istnieją także strefy, gdzie loty dronami są zakazane. Przed każdym lotem sprawdzam dostępność przestrzeni powietrznej w określonym obszarze i uzyskuję wymagane pozwolenia. Od uzyskania takiego pozwolenia zależy więc to, czy mogę zrealizować dane zlecenie.
Najlepsza pogoda na latanie dronem to pogoda bez opadów deszczu, śniegu czy zbyt dużej mgły. Także zbyt silny wiatr nie pozostaje bez znaczenia. Jeżeli jego prędkość przekracza 10m/s, zaleca się wstrzymanie startu drona. Ważna jest także aktywność słoneczna (tzw. Kp-Index). Gdy Kp-Index jest zbyt wysoki, co należy sprawdzić przed każdym lotem, wtedy lot zaleca się przełożyć na inną godzinę lub nawet dzień, jeżeli sytuacja się nie zmieni. Nie jest to obligatoryjne, bo wysoki Kp-Index wpływa głównie na sygnał z satelit GPS, ale dron lata też bez nich w trybie ATTI.
Jak najbardziej. Wystarczy odnaleźć interesujące zdjęcie i napisać do mnie, aby otrzymać wycenę. Oferuję także sprzedaż gotowych wydruków zdjęć na papierze lub płótnie.
Jesteś zainteresowany współpracą?
Napisz do mnie, jeżeli chcesz poznać wycenę swojego zlecenia. Podaj jak najwięcej szczegółów, jak np.: miejsce i czas wykonywania lotu, szczegóły obszaru/nieruchomości/imprezy itd.